Monday, April 17, 2017

Air liur boleh rawat luka??


Ok, ini entry serius.Takde nak merapu-merapu lagi ok.Pagi tadi lecture kelas aku telah mengajar pasal Pathogen yang menyebabkan badan kita sakit dan bla.bla.bla.bla.bla (aku lupa).Dalam keseronokkan dan pening-pening apa yang lecture aku ajar..ada yang perkara yang tertarik untuk aku dengar dan memberi tumpuan seratus peratus.lecture aku cakap, “Dalam air liur kita ada lysozymes yang boleh hapuskan Bacteria kerana..bla.bla.bla…so luka pun akan lebih cepat kalau ditarukkan dengan Air liur,kalau nak baik lagi tarokkan dengan Air liur basi kerana air liur basi lebih pekat dan secukup rasa.”


Image result for air liur


Mula-mula aku mushkil jugak apa yang lecture aku cakapkan ni,so aku balik rumah aku bukalah Google.Aku taip "Air Liur Boleh rawat luka"...DushhhhhH!!!! berlambak penuh gila tentang artikel-artikel pasal air liur sebagai antiseptik.Adalah satu artikel yang menarik pemerhatian aku.Tajuknya artike tersebut "Air liur hilangkan jerawat" agak nak termuntah hijau jugak bila baca artikel tersebut.bueekkkk...dia cakap,
 "dulu saya banyak jerawat,lepastu dengan nasihat doktor yang tak bertauliah yang gajinya ciput taik idung masin hasilnya cukup memberasangkan.Kini jerawat saya sudah hilang dengan rawatan air liur basi sendiri.Dengan syarat sebelum tidur gosok gigi dahulu, supaya takada bendasing yang mempengaruhi PH normal dalam mulut kita. Barulah air liur kita suci dari kekotoran"..siapa yang geli dipersilakan muntah di belakang komputer anda.hahaha..

Image result for saliva

P/S:Mungkin sedikit sebanyak artikel aku memberi manfaat kepada korang semua.Ingat!! jangan ludah merata-rata...ludahlah di muka anda agar jerawat muka anda hilang. Kalau ada luka2 tu sapu2 kan lah sikit. HAHAHAHA

4 comments: